Inspectie - Compagnie

Is het simpel? Houd het simpel!

Een plaatje geeft reden tot een praatje! De teksten kunnen hier en daar wat kort door de bocht overkomen, maar het geeft u een goed idee welke expertise aanwezig is bij Inspectie-Compagnie.

RToD

Good old RToD, vaak Stoomwezenregels genoemd, wat in feite onjuist is. Het zijn regels opgesteld door de Nederlandse industrie waarbij destijds de Dienst voor het Stoomwezen het technische toezicht hield. De RToD is de enige code die drukapparatuur van wieg tot graf behandelt en tot op de dag van vandaag zeer goed bruikbaar is!
Boek 2, de rekenbladen is goud. T.o.v ASME of EN zijn de rekenregels in de D-bladen eigenlijk simpel.
Besef dat NL vol staat met drukapparatuur ontworpen volgens deze regels!
Helaas zijn de Regels in 2005 bevroren waardoor nieuwe materialen (P91 bijvoorbeeld) en NDO-technieken (TOFD) niet worden genoemd.

PRD

PRD: heel veel tekst gericht op de administratie van (her)keuringen van drukapparatuur. Geen directe link naar/met een ontwerpcode.
In de zogenaamde katernen (5 stuks) staan regels over hoe gebruikers met keuringsplichtige drukapparatuur horen om te gaan tijdens KvI, samenbouw en beveiliging en de gebruiksfase.
De PRD is geen ontwerpcode, dus rekenregels zal je er niet in vinden. Met name op kruipgebied volgt de PRD katern 2.3 bijlage 7 de laatste materiaalontwikkelingen. In het MKB is het faalmechanisme kruip echter nauwelijks of niet aanwezig. En TOFD bijvoorbeeld wordt in die markt niet snel toegepast.
Net als de RToD zijn deze regels niet gratis maar kunnen gekocht worden via de website van SDU.

Ingezakte vuurgang

Ingezakte vuurgang door ketelwatertekort. Als het zover is, bent u te laat. Remedie? Nieuwe ketel bestellen en zorgen dat u regelmatig de laagwaterbeveiliging test!
Let op dat de bedrading van de versterker van de laagwater-beveiliging, volgens het aansluitschema van de fabrikant is aangesloten! Een verkeerde aarde-aansluiting kan leiden tot het niet juist functioneren van de beveiliging, heeft ervaring geleerd.

scheurvorming in ontgasser

Spanningscorrosie in ontgassers is een faalmechanisme dat onder specifieke omstandigheden optreedt. Kan soms met het blote oog waargenomen worden. Maar met (fluorescerend) MT is vrij eenvoudig  eventuele scheurvorming vast te stellen. Elke erkende NDO-firma in Nederland kan u daarbij ondersteunen. Voorzorgsmaatregelen zijn dat het vat veilig te betreden is  en dat het te onderzoeken gebied vrij is van roest, afzetting of vervuiling. Let wel op dat een (roterende) staalborstel of lamellenschijf  eventuele indicaties kan maskeren. Een extra penetrant onderzoek (PT) zou dan nodig kunnen zijn.

manometer

De gekalibreerde manometer. Overgenomen uit de laboratorium-wereld waar juiste kalibratie een must is. Als er iets maar half wordt begrepen in drukhoudend NL dan is het wel de gekalibreerde manometer. Laat voor eens en altijd duidelijk zijn dat een kalibratierapport alleen maar iets zegt over de periode VOORAFGAAND aan de kalibratie, NIETS over de periode daarna! Menigmaal heb ik de vraag gesteld: wat doe je als blijkt dat bij de volgende kalibratie de manometer wordt afgekeurd? Meest gegeven antwoord? Dan koop ik een nieuwe.
Volgende vraag dan is: en wat doe je met de rapportage van alle persingen die je tot nu gedaan hebt met deze manometer? Meest gegeven antwoord? Niets. FOUT! Alle persingen vanaf de laatste goedgekeurde kalibratie zijn dan dus afgekeurd! Maar geen enkele installateur (daar speelt dit vooral) gaat zijn opdrachtgevers daarvan op de hoogte stellen.
Het kan veel simpeler. Monteer 
2 manometers met gelijke schaal en gelijke nauwkeurigheidsklasse en zie tijdens de persing of de manometers gelijk aangeven! Zo niet? Tijd voor kalibratie en minstens één nieuwe manometer.

Propaantank

Laat niemand u wijsmaken dat een drukvat gefabriceerd (in het buitenland) vóór 2002 niet meer gebruikt zou kunnen worden in NL. Nonsens. Zeker als het vat specifiek gefabriceerd is voor opslag van propaan/LPG. Kwestie van een visuele in-uitwendige inspectie (spoiler alert; ernstige corrosie komt  zelden voor!), wanddiktemeting, tekening en berekening door de ketelformule (blad D0201-D0203 RToD) toe te passen.
Waarom goedkeuring soms toch niet lukt is vanwege de toe te passen lasverzwakkingsfactor van 0,6, indien er geen bewijs is van uitgevoerd lasonderzoek tijdens de nieuwbouw.
Hulp nodig? Vraag vrijblijvend informatie aan. 

Installatieleidingen

Nieuwbouwinspectie. In het MKB wordt voor installatieleidingen meestal materiaal uit groep 1 of groep 8 toegepast en met ontwerp-drukken <25 barg, DN>250 mm zijn die leidingen meestal categorie II en wordt module A2 toegepast. Met een eenvoudige pijpspecificatie (wel door een NoBo/AKI goedgekeurd), is 80% van de onderbouwing gedaan. Zeker als uw klant de RToD als ontwerpcode prima vindt. Een EN vereist iets meer toewijding, maar zolang categorie II van toepassing is, is het simpel.

Luchtvat

Door WBDA2016 artikel 40 zijn luchtvaten in gebruik genomen vóór 2005 (her)keurplichtig als de inhoud >2500 liter is en de druk >0,5 barg. De gebruiker dient een status-document op te stellen 'dat het vat voldoet'. De gebruiker is geen fabrikant dus kan dat in de meeste gevallen helemaal niet vaststellen. Over het statusdocument lees ook deze pagina.  Wilt u op zeker spelen? Laat een keuring doen gebaseerd op intreekeuring (zoals bij propaan). Vraag vrijblijvend informatie aan.

Klinkmachine (kopie van https://geheugen.delpher.nl/nl/geheugen/view/ketels-ketel-nr-grote-klinkmachine-bekwijdte-klinkmachine-mm?coll=ngvn&maxperpage=36&page=1&query=klinkmachine&identifier=HCO01%3AFDSTORK-4388)

 'Vroeger was alles beter'. Nou beter? In ieder geval anders. Waar lassen nu de standaard is, was dat voor 1945 klinken. De klinkmachine van Stork op de foto heeft een bekwijdte van 4,2 meter! In gebruik zijnde geklonken historische stoomketels in Nederland dienen elke 40 jaar een zogenaamd klinknagelgatonderzoek te ondergaan (PRD 2.3 bijlage 15). Probleem is dat er in Nederland nog maar 1 persoon is die dat onderzoek kan uitvoeren! Zijn er dan nog geklonken ketels? Jaha! Vooral in de hobbysfeer, Stoomwalsenclub bijvoorbeeld of VSM (stoomtreinen).

Gescheurde lassen ingang 2e trek

Scheuren in lassen pijp-pijpplaatverbindingen ingang 2e trek in stoom- of heetwaterketels type vuurgangvlampijpketel. Oorzaak is vaak een combinatie van factoren; verkeerde branderafstelling, veel start-stopbedrijf, waterzijdig overmatige hardheidsafzetting. Als de scheuren niet zijn uitgegroeid tot damscheuren is het eenvoudig te repareren.
Dringend advies: mocht u voor uw stoom- of heetwaterketel een nieuwe brander plaatsen, laat dan minimaal een zogenaamd magnetisch onderzoek uitvoeren op de gelaste pijp-pijpplaat
verbindingen van de ingang 2e trek. Of laat een restlevensduur-inspectie uitvoeren; vraag vrijblijvend informatie aan.

3D - stoomketel

Als Stoomwezenadept ;-) kan een plaatje van een stoomketel niet ontbreken. Wie onbekend is met het onderwerp drukapparatuur zal verbaasd zijn over het aantal (nog steeds) in gebruik zijnde stoom- en heetwaterketels. De (petro)chemie kan echt niet zonder, de voedingsmiddelenwereld eveneens om 2 bedrijfstakken te noemen. Water-stoom is een machtige energiedrager en daarmee in potentie ook gevaarlijk. Wie kent niet de foto van de ontplofte Knorr-ketel in 1998? Welk faalmechanisme maakt een stoom-heetwaterketel zo gevaarlijk? Mechanismen die leiden tot breuk voor lek. Te weinig water en (vermoeiings)scheurgroei in de zogenaamde langsnaad van de ketelromp zijn DE voorbeelden. Scheurgroei ingang 2e trek zoals op de foto links leidt hoogstens tot lekkage (lek voor breuk).
Wilt u beter geïnformeerd zijn over het veilig zijn van uw ketel? Vraag vrijblijvend informatie aan.

Een echte inspecteur

Hoe herkent u een echte inspecteur? Hij weet waar de zwakke plekken van specifieke drukapparaten zich openbaren en dus waar hij moet kijken/zoeken. En ja, dat kan voor buitenstaanders wel eens claustrofobisch aanvoelen, maar rechtgeaarde inspecteurs hebben daar geen last van. Ook niet van hoogtevrees trouwens. 
Als een ketel betreedbaar is dan is een water- en rookgaszijdige inspectie een must. Natuurlijk ook als de ketel niet betreedbaar is, maar dat zijn meestal kleine ketels die door hun compactheid en lage werkdruk zo goed als intrinsiek veilig zijn.
Ook geldt voor de inspecteur: "Als je er niet in komt, dan kom je er zeker niet uit"! Eigen veiligheid staat sowieso voorop.

Met meer dan 1000 ketelinspecties de afgelopen 25 jaar, hebben stoomketels, qua veilig zijn, niet veel geheimen meer.
Wilt u meer weten? Vraag vrijblijvend informatie aan.


E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn